Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | juli 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van een nieuw bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwvestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het terrein grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuur-inclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark, 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Het exploitatieplan was al onherroepelijk. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. Zo zijn er twee windmolens direct aangesloten op het terrein en er is een LNG tankstation gerealiseerd. Daarnaast zijn er op dit moment initiatiefnemers die onderzoek doen naar de haalbaarheid van een smart energy hub. Doelstelling is om een toekomst vast bedrijvenpark te realiseren dat over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Waterstof | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De gemeente Deventer heeft tot en met 2022 ruim 33,3 ha. geleverd bij de notaris voor het oostelijke deel van A1 bedrijvenpark. Verkoopstrategie De uitgifte gaat op volgende wijze: 2. Zelfrealisatie grondeigenaar in combinatie met één-op-één verkoop 3. Werk/woonlocaties voor kermisexploitante Bouwrijpmaken | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. Op basis van de actualiteiten is de grondexploitatie bijgesteld (zomeractualisatie). De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark is daarbij verlaagd naar € 21,6 miljoen (was bij jaarrekening 2021 € 21,7 miljoen.). | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Naast de verliesvoorziening zijn er 5 risico’s opgenomen in het risicodossier die niet opgevangen kunnen worden in de grondexploitatie:
Het totaal netto risico is dan: €1,125 miljoen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Voor 2022 is een nieuwe begroting opgemaakt. | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: Uitgifte, verkoop en woonrijpmaken deel ‘Oost’: 2019-2023; | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlakbij wonen. De afspraken uit 1999 en 2005 zijn omgezet in een bestemmingsplan en inrichtingsplan (2009/2012). In de praktijk blijft het belangrijk om de inzichten over de plannen en verschijningsvormen buiten met elkaar te bespreken. De dorpsraad, de gemeente Lochem en de gemeente Deventer spreken hier met regelmaat over. Daar waar mogelijk investeert Deventer extra in afschermend groen of tracht bedrijven te bewegen extra maatregelen (t.o.v. vigerende wetgeving) te nemen om overlast in de vorm van zicht of geluid verder te beperken. Dit lukt regelmatig, maar ook soms niet. Afgelopen kwartaal is er een gesprek geweest met vertegenwoordiger van de Dorpsraad Epse. Er is aandacht gevraagd voor licht overlast. Bij een aantal bedrijven zijn de lampkappen gedraaid. Het is nog niet voldoende duidelijk of hiermee de klachten zijn verholpen. | |||
Overige informatie | |||
Geen bijzonderheden. |
De Nieuwe Keizer
Projectnaam | De Nieuwe Keizer | ||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | ||
Rapportagedatum | 22 juli 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het project betreft de doorontwikkeling van het concept De Nieuwe Keizer (DNK) en de daarbij behorende organisatie alsmede het gemeentelijke vastgoed. Dit omvat de Schouwburg, het voormalig Filmhuis, de Iris-kantoren en verhuur van het Kunstcircuit’ aan de Keizerstraat. Het projectdoel is te komen tot een toekomstbestendig multifunctioneel cultuur- en zakelijk ontmoetingscentrum. Eén locatie, centraal gelegen in de Kien, tussen station en de binnenstad; geschikt voor cultuur-, educatie, horeca en zakelijke functies. Deze ambitie is op 13 april 2021 gepresenteerd door de directeur a.i. van de Deventer Schouwburg (DS); Gabriel Oostvogel. Deze ontwikkeling, passend in de diverse pijlers van het gemeentelijk beleid, vergt diverse inspanningen. Inspanningen op het gebied van interne organisatie; verregaande samenwerking tussen culturele partners, onderwijs en bedrijfsleven, maar ook een forse verbouwing van de technisch sterk geïntegreerde gemeentelijke panden. | |||
Besluitvorming | |||
Begin september 2021 heeft het college het voorstel aan de raad aangeboden met als beslispunten: Beeldvormende sessie: 6-10-2021 In de Voorjaarsnota 2021 is een de volgende reservering opgenomen: Dit is als volgt tot stand gekomen: Het resterende deel van de investering in de stichtingskosten, namelijk €3,8 miljoen is ongedekt. Hiervoor is een reservering gevraagd bij de VJN 2021. Naast de stichtingskosten is eenmalig €360.000 gevraagd vanuit de algemene middelen voor de projectorganisatie. Daarnaast zijn aanloopkosten en aanloopverliezen op €400.000 geraamd (ook eenmalig uit de algemene middelen te dekken). Deze besluitvorming is afgerond op 17-11-2021 Het project verkeert in de Verkenningsfase; Binnen de Verkenningsfase onderscheiden we, in overeenstemming met de Evaluatie Leidraad Grote Projecten, de Definitie en Ontwerpfase (VO en DO). | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Bij de overgang van de Initiatieffase naar de Verkenningsfase is intensief gesproken met de gemeenteraad. Diverse scenario’s zijn in de afgelopen jaren bekeken, waarbij er voor het oplossen van structurele tekorten door het verlenen van meer cultuursubsidie, geen draagvlak werd gevonden. Ook het scenario: afschalen van podium, met forse krimp en mogelijk het failliet gaan van de Deventer Schouwburg past niet bij de culturele-, economische en gedefinieerde ambities voor de stad Deventer en het gebied de Kien. De weg voorwaarts is gekozen door te kiezen voor een transformatie van de functie, organisatie en het pand. Echter, dit is niet zonder risico’s. Rob van den Hove is in september 2021 aangesteld als directeur voor de huidige DS en kwartiermaker voor De Nieuwe Keizer. Ook blijft hij de directeur van MiMik. Deze directeur is verantwoordelijk voor de verdere uitwerking en aanscherping van het concept en de organisatie en exploitatie die hierbij hoort. Tevens bepaalt hij samen met de Gemeente welke aanpassingen er noodzakelijk zijn voor het pand. De verbouwing en de te nemen investeringen in het pand zijn voor rekening en risico van de pandeigenaar; de Gemeente Deventer. Daar ligt de beslissende stem. Op dit moment zijn de visie, het concept (businesscase) en de geactualiseerde exploitatie afgerond. Het Programma van Eisen (PvE) voor het gebouw, de geactualiseerde raming en de scenario’s voor verduurzaming zijn nog in onderzoek. Op basis van een gedegen plan van aanpak Verkenningsfase is intensief samengewerkt tussen de directeur DS / kwartiermaker DNK, Gemeente en een onafhankelijke derde partij Building Leisure. In dit Plan van Aanpak zijn de benodigde documenten benoemd, rollen en verantwoordelijkheden vastgelegd, de projectorganisatie en het risicomanagement ingericht. Bijsturing en toetsing vindt plaats tijdens het proces. Afronding van het PvE inclusief globale raming voor verbouw en verduurzaming van het pand wordt medio september afgerond. Bestuurlijke besluitvorming voor afronding definitiefase wordt voorbereid voor Q4 2022. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De algemene uitvoering van het project vindt plaats binnen de gestelde kwalitatieve kaders. Een kwalitatief goed doordacht en breed gedragen cultureel- en zakelijk concept is leidend. Hier worden geen concessies op gedaan. De scope van de transformatie bevat alle 4 de gebouwdelen zoals benoemd in de Initiatieffase. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Conform bovenstaand stappenplan voor de Verkenningsfase worden de beschikbare middelen ingezet voor de afronding van de Definitiefase. Daarna volgt een raadsbesluit waarin de begroting voor de Ontwerpfasen wordt meegenomen. De beschikbare €120.000 euro voor de definitiefase is ontoereikend voor oplevering van de gewenste producten en de sturing en toetsing tijdens het proces. Begroot definitiefase €120.000,- Om de definitiefase gedegen af te kunnen ronden vragen wij daarom aanvulling op het budget vanuit de algemene middelen ten bedrage van €153.000. De nog te verwachten uitgaven hebben betrekking op inhuur extern advies, uren projectmanagement en een second opinion op de bouwkosten. Bij deze verwachte uitgaven is nog geen rekening gehouden met de start van een Europese aanbesteding voor de architect. Mocht hiertoe besloten worden door het college vóór het te nemen raadsbesluit dan zullen hier voorbereidingskosten mee gemoeid gaan ten bedrage van circa €20.000 (Begeleiding selectiefase 2 maanden, Inschrijvingsfase 4 maanden en vergoeding inschrijvers aanbesteding procedure). Deze kosten hebben betrekking op de VO-fase. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Realisatiefase verwacht in Q1 2024 (ipv 2023) | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Voor het project is een uitgebreide risicoanalyse uitgevoerd, waarbij aan de hand van (kans x gevolg) de risico’s in kaart zijn gebracht. De risico’s zien toe op de volgende drie hoofdcategorieën:
In de definitiefase zijn de risico’s m.b.t. de planvorming en de exploitatie actueel. Gevolgen van de risico’s zien toe op:
Ter beheersing van de risico’s en de gevolgen treft het projectteam de volgende maatregelen:
Bij het te nemen raadsbesluit, over de definitiefase, zal een uitgebreide risicoanalyse worden opgenomen. Daarin zal dan ook het effect worden meegenomen van de huidige inflatieontwikkeling en meer specifiek de risico’s verbonden aan de verbouw. Prijsstijgingen, hogere risico percentages en realistisch geraamde projectkosten kunnen leiden tot hogere investeringsbedragen en als gevolg daarvan hogere kapitaallasten / exploitatielasten. Er is een aangepaste bussinesscase opgesteld door de huidige directeur en deze is vertaald naar de exploitatie. Het risico op ‘commercieel wensdenken’ is onderzocht en conclusie is dat de exploitatie ‘ambitieus realistisch’ is. Ook organisatie wijzigingen als gevolg van verdergaande samenwerking met MIMIK zijn in de businesscase verwerkt. Op basis van de verwachte resultaten is een risico een structureel exploitatietekort. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De beoogde afronding van de definitiefase stond gepland voor juni 2022. De uitvoering vereist de nodige zorgvuldigheid. Wij achten een verdiepingsslag noodzakelijk voor:
Hierdoor melden we een vertraging van 5 maanden. De nieuwe planning ziet er als volgt uit: Definitiefase
Ontwerpfase Voorlopig Ontwerp
Ontwerpfase Definitief Ontwerp
| |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Bij de uitwerking van het concept DNK wordt door de directeur extra ingezet op breed draagvlak binnen de eigen organisaties (DS en Mimik) en binnen de samen werkende partners in de stad en in de Kien. In een participatie & co-creatietraject wordt dit in de komende twee maanden nader uitgewerkt. Hiervoor is door de directeur/kwartiermaker adviesbureau Yelow Concepts ingehuurd. | |||
Overige informatie | |||
De beschikking “Vitaliteit van Steden” ad €1.6 miljoen voor fysieke projecten in de Kien’ is ontvangen. Subsidievoorwaarde is dat de €1.6 miljoen uiterlijk 31-12-2024 uitgegeven dient te worden. De eerder geraamde investeringen (€10.6 miljoen, waarvan €3.8 miljoen onrendabele top en €760.000 projectkosten/aanloopverliezen) dienen als cofinanciering voor deze €1.6 miljoen. |
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis
Projectnaam | Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | ||
Portefeuillehouder | I. Duursma-Wigger | ||
Rapportagedatum | tweede kwartaal 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Op 26 januari 2022 heeft de raad een besluit genomen over de huisvesting Burgerweeshuis op basis van de onderzoeken naar fasering op de alternatieve locaties (4advies) en naar de businesscase/ exploitatie van een toekomstbestendig poppodium (Berenschot). In opdracht van de raad zijn twee scenario’s onderzocht, in samenwerking met Burgerweeshuis: verbouwing van de huidige locatie of vestiging op een alternatieve locatie. Voor het scenario van een alternatieve locatie heeft de raad gevraagd om de mogelijkheden van fasering te onderzoeken en om ter afronding van de initiatieffase één voorkeursscenario voor te leggen. In het raadsvoorstel waarover op 26 januari jl. is besloten is het scenario ‘In één keer over’ naar de Sint Olafstraat 5 als voorkeursscenario voorgelegd. De raad heeft het college opgedragen het huisvestingsproject Burgerweeshuis aan te merken als groot project zoals bedoeld in de Leidraad Grote Projecten (Voorjaarsnota 2021, motie 10b.1). Conform raadsbesluit en leidraad is het project overgegaan naar de Verkenningsfase met als doel/ projectresultaat najaar 2022 een raadsbesluit over het verfijningsonderzoek naar de voorkeurslocatie (incl. risico’s en beheersmaatregelen, vastgoed investering/ exploitatie en businesscase/ exploitatie BWH). Binnen de Verkenningsfase onderscheiden we, conform de Evaluatie Leidraad Grote Projecten, de Definitie-, Ontwerp- (VO en DO) en Voorbereidingsfase. Met dit raadsbesluit wordt de Definitiefase afgerond. Bij een ‘GO’ besluit gaat het project over naar de Ontwerpfase, waarover de raad besluit. Het raadsbesluit van 26 januari 2022 is gegaan over het voorstel van het college om:
Achtergrond Met dit project beoogt het college een volgende stap te zetten in de realisatie van een toekomstbestendig poppodium in de gemeente Deventer. In het Bestuursakkoord (2018-2022) is hierover het volgende opgenomen: “Het Burgerweeshuis heeft plannen voor een grote verbouwing. In het najaar verschijnt een verfijningsonderzoek. Daarmee en met de Cultuurvisie, wordt duidelijk wat de behoeften en de mogelijkheden zijn en kunnen we keuzes maken. Zo komt een lang gekoesterde wens om het poppodium goede huisvesting te bieden, die past bij de kwaliteit van de programmering, dichterbij. Daarnaast willen we programmering die aantrekkelijk is voor jongeren en de instellingen worden daartoe uitgedaagd.” Het nieuwe bestuursakkoord (2022-20226) | |||
Besluitvorming | |||
Het traject dat zich richt op de definitiefase is gestart vanaf raadsbesluit d.d. 26 januari 2022. Dit raadsbesluit gaat onder andere over de uitkomst van het verfijningsonderzoek voor Sint Olafstraat 5 (incl. risico’s en beheersmaatregelen, vastgoed investering/ exploitatie en organisatieontwikkelingsplan/ exploitatie BWH) en het benodigd krediet voor de volgende fase. | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Het project dat zich richt op de definitiefase, is in Q1 2022 van start gegaan conform het raadsbesluit van 26 januari 2022 (2021-149). Bij dit besluit is een motie aangenomen, waarin de raad vraagt naar een startsessie om input te kunnen geven op de verkenningsfase. Voor deze startsessie die op 2 maart jl. heeft plaatsgevonden, heeft het college een raadsmededeling en het plan van aanpak voor de definitiefase aan de raad aangeboden. In deze startsessie is een toelichting gegeven op o.a. projectfasering, risico’s en beheersmaatregelen en op het verfijningsonderzoek. De raad heeft haar wensen, ideeën en suggesties meegegeven. Het college heeft toegezegd om een risicosessie voor de raad te organiseren. Er is gewacht op de nieuwe bestuurlijke coalitie voor het houden van deze risicosessie. Bureau 4advies heeft opdracht gekregen om het verfijningsonderzoek uit te voeren. Daarnaast is opdracht gegeven aan externe bureaus voor o.a. de bouwhistorische verkenning, constructief onderzoek, getekend Programma van Eisen (PvE), installatietechniek en akoestisch onderzoek. Het projectteam met vertegenwoordigers vanuit de gemeente en Burgerweeshuis begeleidt deze onderzoeken. Vertegenwoordiging vanuit de netwerkorganisatie “ De Nieuwe Oost” is als facultatief aan het projectteam toegevoegd. In het projectteam worden de risico’s van dit project regelmatig gemonitord en waar deze zich voordoen en gevolgen hebben voor het besluitvormingstraject, worden college en raad geïnformeerd. Een van de grootste risico’s is het niet kunnen verwerven van het pand Sint Olafstraat 5, waarin Burgerhaven – het pop-up podium van Burgerweeshuis is gevestigd, dat in particulier bezit is. Daarnaast zijn er risico’s verbonden aan de transformatie opgave van het pand (met monumentale waarde), de onzekere ontwikkeling van het Havengebied (en in dit verband de motie van de gemeenteraad over de gemeentelijke ambities t.a.v. wonen). | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Voor dit project is bij raadsbesluit een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 150.000. Tot 1 juli jl. is voor een bedrag van € 83.721 aan onderzoeksopdrachten aangegaan en € 44.688 aan ureninzet. Daarnaast is er een bedrag van € 20.000 aan kosten gemaakt voor ondersteuning door het expertbureau Building Leisure, dat ook De Nieuwe Keizer ondersteunt. Daarmee komen we in totaal op € 148.409 en blijven we in Q2 binnen het voorbereidingskrediet. Een verkenning naar potentiële dekkingsmogelijkheden d.m.v. subsidies/ cofinanciering (Rijk, provincie) wordt later meegenomen als onderdeel van het Gebiedsprogramma Centrumschil. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
(nog) niet van toepassing in deze projectfase | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In deze fase is het risico nog steeds groot op het niet kunnen realiseren van een toekomstbestendig poppodium door het niet kunnen verwerven van het beoogde pand. Als risicobeheersmaatregel op het project is een huurverlenging met de pandeigenaar afgesproken waardoor we meer tijd hebben voor een gedegen onderhandelingstraject. Recent is er op basis van gesprekken met de pandeigenaar een nieuw collegebesluit genomen om de huur te verlengen van 1 oktober 2022 tot 1 januari 2023 met een opzegtermijn van 3 maanden. De visie op het Haveneiland en de woningbouwopgave in dit gebied worden steeds actueler. Een gewijzigde visie kan van invloed zijn op de plannen van het Burgerweeshuis op het Haveneiland. Met als gevolg vertraging en het ontstaan van uiteenlopende verwachtingen en ambities. Het gehele project richting (eventuele) realisatie van een nieuw poppodium kent meerdere risico’s, te weten; politiek-bestuurlijke, maatschappelijke, financiële, juridische, planning, omgevings- en technische risico’s. Deze zijn in de initiatieffase meegenomen in een uitgebreide risicoanalyse onder begeleiding van de concern controller. De risico’s worden actief gemonitord en de risicobeheersmaatregelen worden gedurende het project verder uitgewerkt en besproken met het college. De raad wordt geïnformeerd over de actuele risicoanalyse en de beheersmaatregelen. Samenwerking tussen DNK en het BWH zal, conform Coalitieakkoord, verder onderzocht worden. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
Raadsvoorstel eind september 2022 gereed, verwacht raadsbesluit november 2022. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De communicatie vanuit het project waarin zowel Burgerweeshuis als de gemeente zijn vertegenwoordigd, hangt nauw samen met de huidige situatie aan de Bagijnenstraat en de relatie met omwonenden. | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 2 andere gemeentelijke trajecten waarover besluitvorming nog moet plaatsvinden, namelijk:
|
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportagedatum | 1 juli 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (vmbo) en de sporthal Keizerslanden zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatiestudie, die is uitgevoerd door de gemeente Deventer, is besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid (zie figuur 1). Voor de school gaat het om het realiseren van onderwijsruimte voor vmbo leerlingen die ook praktijkonderwijs volgen. Voor de sporthal gaat het om het vervangen van de sporthal Keizerslanden. In 2017 zijn er moties (2017-1481) door de raad aangenomen die het uitgangspunt vormen voor de duurzaamheidsambities voor beide gebouwen. De raad wil dat bij de investering voor een nieuw duurzaam schoolgebouw en sporthal als uitgangspunt tenminste BREEAM ambitie excellent wordt gehanteerd. De moties moeten echter niet leiden tot een langere doorlooptijd en/of hogere projectkosten. De raad is begin juli 2021 geïnformeerd via een raadsmemo dat de beschikbare budgetten niet toereikend zijn om volledig aan de motie te kunnen voldoen. Op 13 juli 2022 is opnieuw een motie ingediend om dit te onderzoeken. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier/Roelantflatlocatie. Afhankelijk hoe de locatie de Marke Zuid zich gaat ontwikkelen kan hiermee aansluiting gezocht worden. Er is een stedenbouwkundige invulling (zie figuur 1). Het ontwerp bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen er zijn 11 zienswijzen ingediend en is in juni 2 keer behandeld bij de raadstafel en is op 13 juli vastgesteld door de gemeenteraad. | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten:
Waar nog besluit over genomen moet worden:
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Het project bevindt zich in de verkenningsfase (definitie). Voor zowel de sporthal als de school liggen er businesscases waarin de partijen zich kunnen vinden. De businesscases zijn ter besluitvorming aangeboden aan het college van B&W op 6 juli 2021, de nota is conform aangenomen. De afspraken met Stichting Carmel College om de financiële dekking voor de extra 1.200 m² BVO rond te krijgen moeten nog wel conform de uitgangspunten uit de nota worden vast gelegd in een samenwerkings- en realisatieovereenkomst. School en bouwhoogte Klankbordgroep Wat heeft de klankbordgroep tot nu toe opgeleverd?
Bestemmingplanprocedure Stijgende bouwkosten | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De businesscases voor de school en de sporthal zijn opgesteld volgens de meest recente vastgestelde ruimtelijke kaders (10.200m² BVO voor de school en een één op één vervanging van sporthal Keizerslanden, nota 2020-000641). Op basis van de nieuwe richtlijnen komen er in de nieuwe sporthal wel grotere sportvloeren. De sporthal wordt daarmee groter dan de huidige sporthal Keizerslanden. Hier is in de businesscase rekening mee gehouden. Met de komst van Devinco naar de Marke Zuid zijn er nog een aantal kleine aanpassingen gedaan in het functioneel plan van eisen. School Sporthal | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
1. Nieuwbouw school : De financiële bijdrage voor de nieuwbouwschool is conform de VNG-norm voor onderhuisvesting. Voor 10.200m² BVO is dekking beschikbaar. Het gaat om een bedrag van €25,5 miljoen. Een deel daarvan (1.200m² BVO)3,4 miljoen wordt gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties: De Marke Noord, De Marke Zuid en de Boerhaave-locatie. De Marke-Noord en Zuid worden ontwikkeld door de gemeente. De Boerhaave-locatie door Stichting Carmelcollege (zij staan garant voor een bijdrage van €750.000). Omdat de fasering van de investering en de winstneming uit grondexploitatie van elkaar verschillen, moet de financiële verwerking via een reserve (de reserve kapitaalslasten) verlopen: de kapitaalslasten van de €3,4 miljoen investering worden onttrokken en de te realiseren winsten uit de grondexploitatie worden gestort in de reserve kapitaalslasten. De Stichting Camelcollege / Etty Hillesum Lyceum bouwt voor eigen rekening en risico. Er vindt alleen verrekening plaats van de werkelijke indexering op basis van CBS die jaarlijks in september door de VNG voor onderwijshuisvesting bekend wordt gemaakt, zowel op het investeringsbedrag als op de verwachte opbrengsten uit de ontwikkellocaties. Er is gerekend met 3% per jaar. Met de huidige schaarste van bouwmaterialen ontstaat het risico dat de gebudgetteerde index niet toereikend is. Het is echter niet te voorspellen hoe de schaarste zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Voor het jaar 2022 is de indexatie 4,92%. Het financiele effect is verwerkt in de vorige kwartaalrapportage 2022. Er zal tegen de tijd van de sloop van de schoolgebouwen ook een verrekening plaatsvinden op basis van de werkelijk gemaakte sloopkosten. In deze posten zit een risico. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de kosten van sloop. De school heeft aangegeven dat het budget niet voldoende is. Er wordt daarom een second opinion uitgevoerd op de raming en tekeningen van het voorlopig ontwerp van de school. 2. Nieuwbouw sporthal: Voor de realisatie van de sporthal is €8,3 mln inclusief btw. nodig. De huidige sporthal Keizerslanden heeft nog een boekwaarde. Met het sportbedrijf is afgesproken dat de boekwaarde tussen nu en de realisatie van de nieuwe sporthal wordt afgeboekt. Inmiddels is de aanbesteding van de sporthal op de markt uitgezet en in september zullen de aannemers hun plannen presenteren. Met name de prijsstijging van de bouwkosten is een punt van zorg. Daarnaast is eventueel beroep bij de raad van state een zorg voor de gunning, planning en extra kosten. 3. Deventer scheidsrechtersvereniging: 4. Buitenruimte 5. Overige financiële aandachtspunten | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Hier zien we geen afwijkingen, omdat de bedragen worden opgenomen in de begroting van 2024. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Ten opzichte van het vastgestelde krediet in 2017 (€10,5 miljoen voor de school en €4,5 miljoen incl. BTW voor de sporthal) is er een afwijking in het totaal investeringsniveau. Er is voor de sporthal € 8,3 mln beschikbaar en voor de school € 25,5 mln | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Niet van toepassing, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Kansen: Risico’s
Er is een kans dat inschrijvers zich voor de sporthal terug trekken uit de aanbesteding indien het budget niet omhoog gaat. Met de huidige ontwikkelingen op de markt is dit risico groot. Een groot risico op dit moment zijnde afhankelijkheden in het project. Een voorbeeld hiervan is dat ernog contracten moeten worden gesloten met zowel het schoolbestuur als DSVeo en Devinco. Zonder deze contracten is de ontwikkeling op de Marke Zuid niet mogelijk of lastig uitvoerbaar. De ruimte op het terrein is beperkt daardoor moeten er concessies worden gedaan bij de invulling van het terrein. Daarnaast moet ook gekeken worden hoe dubbel gebruik zo goed mogelijk kan plaatsvinden. Voor gunning van de sporthal is het nodig dat overeenkomsten Devinco en scheidsrechtersvereniging zijn getekend. De bestemmingsplanprocedure is een groot risico. Indien er naar de Raad van State wordt gegaan moet mogelijk de aanbesteding van de sporthal worden uitgesteld of afgesteld en dit heeft invloed op de realisatie van de school. Een eventuele gang naar de raad van state heeft invloed op planning en zorgt voor extra kosten. Fasering en bouwplaats | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Niet van toepassing | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
We verwachten dat de school voor het schooljaar 2025 in gebruik genomen kan worden en dat de sporthal in 2024 opgeleverd kan worden. Het opleveren van de sporthal in 2024 zorgt er voor dat het niet helemaal meer zeker is of SPUK-regeling van toepassing is. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (bouwheer school), Sportbedrijf, DSVeO, Devinco en de diverse sportverenigingen die gebruik maken van sporthal Keizerslanden. Stichting Carmelcollege en Etty Hillesum Lyceum zijn actief betrokken bij de realisatie van het schoolgebouw, de school is immers Bouwheer voor de school. Het Etty Hillesum Lyceum draagt zelf zorg over het informeren en/of betrekken van hun medewerkers, de leerlingen en de ouders in het proces. Sportbedrijf is actief betrokken bij het realiseren van de sporthal. Het sportaccommodatiebeleid moet straks uitwijzen welke sportverenigingen gebruik gaan maken van de nieuwe sporthal. Deze sportverenigingen worden geinformeerd over de verdere ontwikkelingen door Sportbedrijf. Met DSVeO en Devinco is op regelmatige basis overleg geweest over de voortgang en ontwikkelingen. In de komende tijd worden er concrete afspraken gemaakt met deze partijen. Op 22 november 2021 is er een bewonersavond geweest voor de omwonenden van de Marke Zuid. Na deze informatiebijeenkomst is gestart met een klankbordgroep. Er zijn inmiddels 3 klankbordgroep bijeenkomsten geweest op 21 december, 17 januari en 7 maart 2022. Dit waren goed bezochte bijeenkomsten waarin ruimte was voor suggesties, het delen van zorgen en voor vragen van inwoners. Er zijn echter wel 11 zienswijzen ingediend op het ontwerp bestemmingsplan. Tijdens de raadstafel waren er 3 insprekers. Zij hadden de situering van de sporthal en school liever anders gezien. Bij de verdere uitwerking zal de klankborggroep betrokken worden. | |||
Overige informatie |
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 1 augustus 2022 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Op dit moment moet de gemeente Deventer op 1 januari 2023 klaar zijn om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning en het publiceren van een omgevingsplan) en dat de werkprocessen en systemen hiertoe zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023. Maar dan zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de jaren 2023 en verder werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd en geborgd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Het vigerende Plan van Aanpak Implementatie Omgevingsplan is vastgesteld in 2018. We doorlopen nu de transitiefase. We werken op basis van 7 pijlers, te weten digitalisering, omgevingsvisie, omgevingsplan, processen, anders werken, participatie en monitoring. In mei 2021 is agile werken geïntroduceerd om bij inwerkingtreding het primaire proces gereed te hebben voor de komst van de Omgevingswet. Hiermee zorgen we er voor dat alle noodzakelijke besluiten zijn genomen en ingebed zijn in de processen om klaar te zijn voor de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. De ingangsdatum van de Omgevingswet is verder uitgesteld naar 1 januari 2023. De 1ste kamer neemt op 1 november een definitief besluit over de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023.. We verwachten als Deventer geen extra frictiekosten ten opzichte van het Plan van Aanpak, wel kunnen door de langere termijnen de kosten iets toenemen. Per pijler zal de stand van zaken verder worden toegelicht. Wegwijzer kerninstrumenten Naar aanleiding daarvan is een concept wegwijzer opgesteld die in ontwikkeling is. Deze intern gerichte wegwijzer wordt aan de hand van de ervaringen steeds verder aangescherpt, gedeeld en besproken met collega’s. Het doel is afspraken te maken en processen in te richten over hoe we in de praktijk de kerninstrumenten toepassen en borgen in Deventer. Omgevingsvisie Bestuurlijke communicatie en besluitvorming Werkprocessen Personeel en organisatie Verder wordt in verschillende werkgroepen het samenwerken aan de implementatie gecombineerd met kennis opdoen. De komende maanden wordt maatwerk aangeboden aan de verschillende functies om kennis en ervaring met de Omgevingswet op te doen. De monitor anders werken zetten we periodiek in om ook in 2022 feedback te krijgen hoe medewerkers kijken naar de implementatie en om gericht acties uit te zetten om medewerkers verder voor te bereiden. Van 13 tot en met 24 juni 2022 organiseerden we de eerste Omgevingswet Tiendaagse voor alle collega’s die in meer of mindere mate bij de Omgevingswet zijn betrokken. Met verschillende activiteiten informeerden we deze collega’s over de nieuwe wet en wat die betekent voor hun werk. In het najaar van 2022 wordt hieraan een vervolg gegeven met meer verdieping. Omgevingsplan De projectgroep Omgevingsplan is vormgegeven en ingeregeld voor de periode 2021/2022. In deze projectgroep zitten medewerkers van verschillende teams. Dit projectteam voert de regie op de verschillende acties die nodig zijn om het omgevingsplan te ontwikkelen. Om het kennisniveau op peil te brengen is een intern opleidingstraject omgevingsplan uitgevoerd. Aan deze training zijn, naast de projectgroepleden, ook nog meer collega's aangesloten. Hierdoor is het mogelijk om kennis breder binnen de organisatie te verspreiden. De projectgroep is er in eerste instantie op gericht om de minimale acties voor het omgevingsplan die nodig zijn bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet in beeld te brengen en te realiseren. Het projectteam heeft een aantal bouwstenen opgeleverd voor het plan van aanpak voor het omgevingsplan. In dit plan van aanpak wordt richting geven aan het proces voor het verder ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. Het plan van aanpak wordt gedeeld met het college en de Raad. Participatie Digitalisering Wij hebben voor het maken en publiceren van omgevingsdocumenten TerceraGo aangeschaft. Wij zijn gestart met het oefenen met de plansoftware. Het is voor de medewerkers niet alleen een nieuw pakket maar ook echt een geheel nieuwe manier van werken. Het DSO is nog in ontwikkeling en de softwareleveranciers zijn bezig om de software aan te passen. Dit gaat minder voortvarend dan gepland. Daarbij zijn er nog steeds essentiële issues die opgelost moeten worden voordat de wet in werking kan treden, zoals het geautomatiseerd bekendmaken en publiceren van wijzigingen van het omgevingsplan en de DSO-viewer. Voor ons betekent dit dat het oefenen met de software bemoeilijkt wordt, doordat niet de gehele keten doorlopen kan worden. De verwachting is nu dat het DSO en de software (niveau Inwerkingtreding) in het najaar gereed is. Een belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein (Powerbrowser2020) wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen, is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. PB2020 heeft een grote update ondergaan en kunnen we blijven gebruiken voor het ontvangen en verlenen van omgevingsvergunningen en meldingen onder de Omgevingswet. Technisch gezien hebben de we de noodzakelijke koppelingen gelegd: Datagedreven werken/monitoring | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. De raad heeft via 3 besluiten (begroting 2016, 2e kwartaalrapportage 2018 en 1e kwartaalrapportage 2019) €1.790.000 eenmalig beschikbaar gesteld. Aanvullend heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de basisregistraties op orde te brengen. Dit gaat om een bedrag van €1.062.500. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar (inclusief overhead). De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. Voor de jaren na 2021 wordt per jaar de budgetvraag beoordeeld; vooralsnog wordt hiervoor weerstandsvermogen aangehouden. De huidige verwachting is dat de inzet 2022 gedekt kan gaan worden met de budgetoverheveling vanuit 2021 aangevuld met de bestaande beschikbare budgetten. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er heeft in 2021 een onder uitputting plaatsgevonden. Dit werd met name veroorzaakt door de uitstel van de Omgevingswet van 1 januari 2022 naar 1 juli 2022 en uiteindelijk naar de inwerkingstredingsdatum 1 januari 2023. In 2021 zijn geen aanvullende middelen voor 2022 aangevraagd. De prognose op dit moment is dat het budget dat van 2021 is overgeheveld niet voldoende is en dat er aanvullende middelen nodig zijn. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. Deze kosten schuiven dus mee. In de Q3 komen we met een prognose welke aanvullende middelen er nodig zijn. Daarnaast krijgt de periode na 2022 ook aandacht om deze periode verder formeel nog niet volledig gedekt is. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | |||||
Activiteit | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | |||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | ||
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | 42.500 | 42.500 | ||
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | 332.500 | 332.500 | 0 | 0 |
Instrumenten | |||||
Omgevingsvisie | 87.800 | 54.200 | 35.000 | ||
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 113.833 | 113.833 | 58.078 | ||
Subtotaal instrumenten | 201.633 | 168.033 | 93.078 | 0 | 0 |
Werkprocessen | 75.800 | 71.800 | 64.800 | ||
Anders werken en organiseren | 57.400 | 57.400 | 57.400 | ||
Communicatie en participatie | 47.400 | 47.400 | 47.400 | ||
Organisatie | 134.200 | 86.600 | 72.600 | ||
Subtotaal raming | 873.933 | 763.733 | 667.778 | 250.000 | 150.000 |
Subtotaal reeds gedekt | 989.754 | 459.659 | 435.459 | 0 | 0 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 115.821 | -304.074 | -232.319 | -250.000 | -150.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2022 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 87.800 | De herijking gaat mogelijk eenmalig aanvullend budget vragen. |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 113.833 | |
Subtotaal instrumenten | 201.633 | |
Werkprocessen | 75.800 | |
Anders werken en organiseren | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | |
Organisatie | 134.200 | |
Subtotaal raming | 873.933 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 0 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 309.859 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 469.895 | |
Subtotaal dekking | 989.754 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog kunnen de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) opgevangen worden binnen het projectbudget zelf door het overhevelen van het budget van het afgelopen jaar. De prognose op dit moment is dat het budget dat van 2021 is overgeheveld niet voldoende is en dat er aanvullende middelen nodig zijn. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. Deze kosten schuiven dus mee. Al verschillende keren heeft door de minister besloten om de Omgevingswet uit te stellen. De 1ste kamer neemt op 1 november een definitief besluit over de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023. Er bestaat een kans dat er op 1 november besloten wordt dat de wet niet in werking treedt op 1 januari. De koers van het project implementatie Omgevingswet is om de komende maanden te blijven gebruiken om alles wel voor te bereiden en van positieve besluitvorming over de inwerkingstredingsdatum op 1 januari 2023 uit te gaan. De koepels waaronder de VNG hebben afspraken gemaakt over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. In het eerste kwartaal van 2022 is een risicosessie geweest met een brede groep belanghebbenden. Vanuit deze sessie zijn herijkt en aan de hand van de actualiteit en zijn beheersmaatregelen genomen. In de tabel zijn de belangrijkste risico’s kort weergegeven. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Er is een nieuwe planning gemaakt voor activiteiten rondom de Omgevingswet, zoals de Omgevingswet Tiendaagse. De algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt in Q3 2022 opgestart. Landelijk is hiervoor een toolkit ontwikkeld, waarvan we ook in Deventer gebruik kunnen maken. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
Invoering van de wet vertraagt door ontbreken landelijke besluitvorming | Aansluiten bij landelijke ontwikkelingen | |||
DSO functioneert onvoldoende en kent storing en fouten. | Deventer is actief aan het testen, intern en regionaal en doet mee aan de indringende ketentest (IKT). We organiseren een terugvalscenario (extra capaciteit en middelen) om de impact op het proces te verminderen. | |||
Onvoldoende interne capaciteit en extern is inhuur lastig te krijgen om de implementatie van de Omgevingswet professioneel te begeleiden. | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. We overleggen tijdig met teammanagers welke capaciteit beschikbaar moet zijn. | |||
Bruidsschatregels kunnen niet beleidsneutraal overgenomen worden |
| |||
Legesinkomsten anders dan voorzien. | Impactanalyse vanuit de Omgevingswet en WKB | |||
Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. |
Poort van Deventer
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 3 projecten, namelijk:
De drie projecten worden hierna afzonderlijk beschreven. |
---|
Gasfabriekterrein
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 juli 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Algemeen:
Kavelverkoop
Civiele werkzaamheden:
Tijdelijk gebruik
| |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Inhoudelijk vormen het bestemmingsplan, de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor de ontwikkeling van het Gasfabriekterrein. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de kavelverkoop en herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek” op gang. Voor de verdere doorontwikkeling wordt afstemming gezocht met de doorontwikkeling van het Nouryonterrein en visievorming omgeving Gashavenstraat. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Het Gasfabriekterrein kent een tekort van €0,43 mln. bij Jaarrekening 2021 en is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort wordt nu begroot op circa €0,60 mln. Dit is een verslechtering op het resultaat van circa €0,17 mln. Het tekort van € 0,60 mln (netto contant per 1-1-2022) is bij de zomeractualisatie afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De belangrijkste oorzaken van deze verslechtering betreffen de slechtere bodemsituatie (verontreinigingen en restobjecten in de bodem) dan op basis van beschikbare informatie kon worden aangenomen. Daarnaast zal het bouw en woonrijp maken duurder uitvallen dan begroot, oorzaak daarvoor is prijsstijging(civiel), aanwezige restobjecten, tijdelijke parkeervoorziening en toepassen dubbele drainage. De opbrengsten verlopen conform planning en incidenteel zelfs iets positiever. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Conform planning ten tijde van Jaarrekening 1-1-2022. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Zie boven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met een risico van mogelijk gederfde grondopbrengsten vanwege reservering van de kavel Fittershuisje voor een mogelijke ontsluitingsweg achter S/Park langs van € 197.500, kans van optreden 50% is € 98.750. Het risicoprofiel wordt naar boven bijgesteld met € 100.000. Er wordt nu rekening gehouden met een extra risico dat het resultaat van de aanbesteding gezien de moeilijk voorspelbare prijsstijging die momenteel gaande is, hoger uitvalt dan de nu aangehouden besteksraming (€ 200.000, kans van optreden 50%, € 100.000). | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Conform planning ten tijde van Jaarrekening 1-1-2022. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Poort van Deventer-Noord, overleg met potentiële kopers en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | |||
Overige informatie | |||
In samenwerking met beleid (RO en Economie) is in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” opgenomen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. Door de gesprekken met potentiële kopers kan deze omschrijven verder ingekleurd worden. Dat krijgt een plek in de eerder genoemde stedenbouwkundige schets. |
Stadsentree (Teugseweg)
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 juli 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het betreft de ontwikkeling van gemeentelijke gronden voorheen bekend onder de naam Bergweide 5.2, onderdeel van het voormalige complex Groot Bergweide. Onder de naam Teugseweg maakt het nu, tezamen met het Gasfabriekterrein, deel uit van het cluster Stadsentree. De Stadsentree omvat de gronden van de gemeente, Postillion en McDonalds. In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De oorspronkelijke gemeentelijke grondexploitatie is sinds 2015 onderdeel geworden van een gebiedsontwikkeling dat werd getrokken door ontwikkelaar Explorius met de werktitel ‘Deventer Experience’. Het plan voorzag in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldeed aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius was een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken was dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin was ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. Deze samenwerking is in 2021 beëindigd en de ontwikkelingen zijn tijdelijk gepauzeerd in afwachting van de uitkomsten van het project Mobiliteit Poort van Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Verwezen wordt naar het project Mobiliteit Poort van Deventer. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg, en met wederzijdse instemming, met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius is het project tijdelijk gepauzeerd. Zodra de resultaten van het project Mobiliteit Poort van Deventer bekend zijn wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats is geprojecteerd op de grond van het Postillion. Met Postillion is na beëindiging van de samenwerking met Explorius overeenstemming bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. Op basis daarvan wordt onderhandeld over de gemeentelijke bijdrage. De bijdrage wordt verstrekt in de vorm van een huur door de gemeente waarmee de openbare beschikbaarheid kan worden gegarandeerd. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Daarover is inmiddels overeenstemming bereikt. Een concept-overeenkomst ligt nu voor bij de provincie Gelderland. Ook is een concept-overeenkomst opgesteld voor de samenwerking met Postillion. Postillion is met instemming van de gemeente, vooruitlopend op het ondertekenen van de overeenkomst, gestart met de werkzaamheden in mei 2022. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Met de initiatiefnemer Greenledwalls is inmiddels een overeenkomst gesloten voor de huur van de grond waarop de mast wordt opgericht. Greenledwalls heeft de procedure voor een omgevingsvergunning opgestart. De raad heeft bedenkingen geuit bij het plaatsen van de reclamemast. Met name een conceptadvies van Rijkswaterstaat met betrekking tot de frequentie van wisseling van de reclame-uitingen op de led-schermen speelt hierin een rol. In verband met de verkeersveiligheid wil Rijkswaterstaat deze frequentie van 6 seconden opschroeven naar 12 uur. Greenledwalls geeft aan het project door te zetten maar dat de drempel voor het lokale MKB hierdoor hoger wordt om te adverteren. Hoewel het vergunningentraject een zaak van Greenledwalls en de gemeentelijke vergunningsverlening, heeft dit effect op de gebiedsontwikkeling zelf. Het niet doorgaan van de reclamemasten maakt het dat de grond niet kan worden uitgegeven, hetgeen leidt tot een afname van het planresultaat van de grondexploitatie. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Door het pauzeren van de activiteiten nvt | |||
Financiën | Op koers | ||
Conform afspraak wordt de huidige grondexploitatie in 2022 afgesloten. Dat gebeurt nadat de transacties rond de carpoolplaats medio 2022 zijn afgerond. De grondexploitatie kent een nadelig resultaat van € 157.000, uitgaande van uitgifte van de grond onder de reclamemast. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Zie hierboven. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het netto risicoprofiel bedraagt € 250.000, verband houdend met de grondopbrengsten voor de reclamemast. De transactie is pas definitief zodra de omgevingsvergunning voor de mast is verleend. Daarover bestaan nog enkele onzekerheden. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Door beëindiging van de activiteiten n.v.t. Zie hierboven | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Alle partijen zijn volledig geïnformeerd. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Verkeersinfrastructuur
Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | ||
Portefeuillehouder | M. Elferink | ||
Rapportagedatum | juli 2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
Aanleiding Project Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit. Toename van verkeer betekent tijdens de spitsen langere wachttijden. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk. Projectopdracht | |||
Besluitvorming | |||
Initiatief - Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | |||
Projectfase | Initiatieffase | ||
Stand van zaken | |||
In het voorjaar / zomer 2021 werd de verkeerskundige effectiviteit samen met Goudappel Coffeng onderzocht. Op basis van de resultaten werden najaar 2021 kostenramingen gemaakt voor de benodigde investeringskosten. Resultaat onderzoek verkeerskundige effectiviteit op hoofdlijnen In de uitwerking heeft Goudappel zich gericht op de verkeerskundige effecten voor automobiliteit. Vanuit dat oogpunt richt het onderzoek van Goudappel zich op het effect van de maatregelen 1&8, 3, 4 en 6 op de verkeerscapaciteit. Deze maatregelen zijn modelmatig doorgerekend. Raakvlakken met andere grote projecten
Project overstijgend vindt afstemming plaats met de volgende projecten/ initiatieven
| |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Midden 2022 is de financiële prognose voor deze initiatief fase dat gemaakte kosten + prognose van nog te maken kosten valt binnen het beschikbaar gestelde budget. Het restbudget uit 2021 is overgeheveld naar 2022. Het project bevindt zich in de afrondende fase. Resultaten en een advies tot vervolgtraject zal in najaar 2022 aan de raad worden voorgelegd. De prognose is dat er bij afronding van deze fase van het project najaar 2022 budget over zal zijn waarvan geadviseerd zal worden deze in te zetten voor de gedeeltelijke dekking van een vervolgtraject waardoor we in 2022 vervolgstappen kunnen zetten en het momentum met samenwerkende bedrijven kunnen behouden. | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In deze intentiefase van het project is er nog geen sprake van grote financiële risico's en de beheersing daarvan. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
- Besluitvorming College, inclusief voorstellen vervolg (proces, benodigd budget, op te leveren resultaat): derde kwartaal 2022 | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Brede externe afstemming van resultaten met partijen in het gebied heeft plaats gevonden in het voorjaar van 2022. In het proces tot nu toe heeft onderstaande afstemming plaats gevonden:
| |||
Overige informatie |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 22-8-2022 | ||
Basisinformatie Project | |||
De gemeente Deventer heeft het landelijk Klimaatakkoord en haar eigen doelstellingen uit de omgevingsvisie vertaald in het Energieplan Deventer. Deze is nader uitgewerkt in de door de raad vastgestelde transitievisie warmte. Een belangrijk onderdeel van het Energieplan is het realiseren van 10.000 aardgasvrije woningen in 2030. Sinds 2017 wordt hier met de strategische partners in de stad (corporaties en netwerkbedrijf Enexis) invulling aan gegeven op basis van de uitvoeringsagenda FBW: Fossielvrij en Betaalbaar Wonen. Onderdeel van de Uitvoeringsagenda is het in uitvoering brengen van kansrijke projecten. Het verduurzamen van de wijk Zandweerd is hierbij aangewezen als potentieel kansrijk project omdat – naast de nieuwbouw in de Tuinen van Zandweerd – nu veel renovatieprojecten door de corporaties in uitvoering zijn en ten noorden van de wijk een duurzame warmtebron in de vorm van de RWZI aanwezig is. Het projectplan beschrijft de realisatie van de eerste fase van het ontwikkelen van Slim Warmtenet Zandweerd. Dit vormt een belangrijk onderdeel om de wijk aardgasvrij te maken. Slim Warmtenet Zandweerd heeft de potentie om 2200 woningen van het aardgas te halen. Een deel van Slim Warmtenet Zandweerd is reeds in de Tuinen van Zandweerd aangelegd. Ten gevolge van een voorwaardelijke aanbesteding juni 2021 is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk als potentiële warmteleverancier opgestart om tot een passende aanbieding te komen. Onderdeel daarvan is het vooraf gefaseerd in opdracht geven van deelopdrachten zodat afgesproken data met partners voor warmtelevering worden behaald. Een ander belangrijk aspect is de optimalisering van de fasering waarbij fase 1 en fase 2 tegelijk in opdracht worden gegeven aan de warmteleverancier. Momenteel vindt de realisatie plaats van de eerste warmtecentrale voor verwarming van de eerste woningen in het projectgebied. Raakvlakken | |||
Besluitvorming | |||
In het raadsbesluit van 7 oktober 2020 is opgenomen dat tijdens de projectuitvoering de Raad op drie belangrijke momenten gevraagd wordt een besluit te nemen bij tussentijdse beslismomenten. Deze beslismomenten vormen belangrijke stappen in het project en maken ook onderdeel uit van de besluitvorming (zie voor verdere uitwerking van de beslispunten hoofdstuk 9): Ten gevolge van de voorwaardelijke aanbesteding is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk gestart wat in voorgaande kwartaalrapportages is gemotiveerd. Dit heeft tot diverse tussenbesluiten geleidt in de projectuitvoering. Onderstaand zijn de tussenbesluiten toegelicht. 1. 31 augustus 2021 (Collegebesluit): 2. 8 februari 2022 (Collegebesluit): 3. 13 april 2022 Ontwerpopdracht fase 1en 2 (Raadsbesluit): 4. 7 juni Planning besluitvorming concessie-overeenkomst (Collegebesluit; Raadsmededeling): | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
A. Aanleg infrastructuur Tuinen van Zandweerd:
B. Het ontwerp en realisatie van (een deel van) warmtecentrale 1 – Realisatiefase
C. De aansluiting van de bestaande woningen en de realisatie van de warmtecentrales in Zandweerd De aansluitovereenkomst Verhuurders is bijna klaar en zal in april worden afgerond en ter besluitvorming aan de woningeigenaren worden voorgelegd. Hierin zijn de volgende elementen besproken en overeengekomen:
D. Onderhandelingsprocedure/Gecombineerde opdracht fase 1 en fase 2 (actualiteiten):
| |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Ten aanzien van Financiën, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkend. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van afronding van de aanbesteding van de warmteleverancier. Zie ook mede hiervoor hoofdstuk 2 stand van zaken. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Afwijking begroting? | Nee | ||
De effectuering van de aanbesteding stond gepland voor de zomerperiode van 2022. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Op grond van de onderhandelingen met de inschrijvende partij werden in november 2021 grote wijzigingen ten opzichte van de begrote exploitatiekosten gezien. Fase 1 opzichzelfstaand is onrendabel. Op basis daarvan zijn veel verschillende optimalisaties doorgevoerd. De belangrijkste optimalisatie hierbij is het samenvoegen van fase 1 en 2. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Aan de hand van de huidige stand van zaken is geïnventariseerd welke risico’s (onverwachte gebeurtenissen) er zijn ten aanzien van het realiseren van het slim warmtenet fase 1 (projectdoelstelling). We zien door meerdere oorzaken een verhoogd risico binnen het project ontstaan:
Met behulp van de Risman analyse is de financiële impact van de risico’s ingeschat. Dit op basis van het netto risico wat overblijft na toepassing van de beheersmaatregelen. In de tabel hieronder is het financiële effect van het netto risico opgenomen. Dit aan de hand van de vier hoofdrisico’s welke ook zijn gehanteerd bij het initiele risicobeheerplan van oktober 2020.
Bij het in opdracht geven van fase 1 hebben zich 2 investeringsrisico’s voorgedaan welke ten laste komen van de risicoreservering. Dit betreft: De projectspecifieke risico’s leggen, na aftrek voorgedane risico’s, een beslag op het weerstandsvermogen van ruim €1,5 mln. Dit beslag zal, bij het zich voordoen van de risico’s, worden gedekt vanuit de gelden verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie.
Deze nieuwe risico’s zullen samen met de hierboven genoemde risico’s nader geïnventariseerd en gekwantificeerd worden en voorzien van beheermaatregelen. Bij de aanstaande besluitvorming over de aanbesteding zal de risicoanalyse als geheel geactualiseerd zijn en betrokken worden bij het raadsvoorstel (q4-2022). Kansen: De volgende kansen zijn reeds geïdentificeerd:
| |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
De begroting ziet toe op de realisatie van slim warmtenet fase 1. De plankosten zijn fors als gevolg van een intensief en verlengd (1 jaar) onderhandelingstraject met Ennatturlijk. Dit dient wel genuanceerd te worden omdat hiermee naast fase 1 ook al werkzaamheden met het oog op fase 2 worden verricht. De overschrijding bij de productie van de hoofdinfrastructuur worden verklaard door de engineeringsopdracht welke ook fase 2 omvat. In het uit te werken raadsvoortel (Q4 2022) zal bijsturing plaatsvinden op de plankosten, installatiewerkzaamheden, uitkoppeling en het leidingnetwerk middels een kredietvoorstel voor fase 1 en 2 gecombineerd (raadsvoorstel). | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De planning voor het tijdig leveren van warmte aan (1) de woningen in de Tuinen van Zandweerd wordt gehaald. Hier wordt een tijdelijke warmtevoorziening voor ingezet. De planning voor het tijdig leveren van warmte aan (2) de woningen aan de Rubensstraat (nieuwbouw) wordt behaald. Hier wordt eveneens een tijdelijke warmtevoorziening voor ingezet.
| |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Samen met de buurt is een buurtplan opgesteld ‘Zandweerd gaat voor minder’. Dit is een aanpalend project aan het SWZ fase 1, maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerkt in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan dat voor de wijk Zandweerd is opgesteld en vastgesteld. Actuele informatie is te vinden op www.zandweerdstroomt.nl. Momenteel wordt in overleg met het duurzaamheidsteam, het regieteam en Ennatuurlijk een Plan van aanpak wijkbenadering opgesteld wat ook onderdeel zal worden van de besluitvormende stukken rondom de concessieverlening. | |||
Overige informatie | |||
N.v.t. |