In het Treasurystatuut is vastgelegd dat in de paragraaf financiering van de tweede en vierde kwartaalrapportage wordt gerapporteerd over de voortgang van de treasury activiteiten zoals weergegeven in de paragraaf financiering van de begroting van het lopende jaar.
De Gemeente Deventer heeft in de afgelopen periode van zes maanden geen liquiditeitsknelpunten gehad. Er heeft geen overschrijding plaatsgevonden van de limieten voor renterisico, kasgeld en het schatkistbankieren.
Het renteresultaat is circa €260.000 gunstiger dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. De oorzaak hiervan is een lagere financieringsbehoefte en een hogere rentetoerekening aan de grondexploitaties. Per saldo leidt dit tot een verwacht positief renteresultaat in 2022 van €370.000.
Leningenportefeuille
Langlopende geldleningen (> 1 jaar)
Hieronder is de omvang van de langlopende leningenportefeuille tot 1 juli 2022 weergegeven, en de aflossing in de tweede helft van 2022. De liquiditeitspositie is dit jaar positiever dan geraamd, onder andere door meevallers in het gemeentefonds. Hierdoor is er geen nieuwe lening afgesloten, de verwachting is dat pas volgend jaar een nieuwe lening nodig is.
(bedragen x €1 miljoen) | ||
---|---|---|
Aangetrokken financiering (langlopend) | Begroting | Actualisatie |
Stand per 1 januari 2022 | 243,0 | 243,0 |
Contractuele aflossingen tot en met juni 2022 | 28,4 | 28,4 |
Nieuwe leningen tot en met juni 2022 | 5,0 | 0,0 |
Stand per 1 juli 2022 | 219,4 | 214,4 |
Contractuele aflossingen tot en met december 2022 | 14,6 | 14,6 |
Nieuwe leningen tot en met december 2022 | 5,0 | 0,0 |
Stand per 1 januari 2023 | 209,9 | 199,9 |
Kortlopende schulden (< 1 jaar)
De gemeente beschikt over een krediet op de rekening-courant met een maximum van €28 miljoen. Deze wordt gebruikt om schommelingen in het rekeningsaldo op te vangen en is in het afgelopen halfjaar toereikend geweest. Er zijn geen overige kortlopende schulden.
Verstrekte leningen
Onderstaande tabel toont een overzicht van de verstrekte leningen. In de stand van de begroting was de lening aan de N.V. Maatschappelijk vastgoed nog meegenomen. Deze leningen is komen te vervallen bij het integreren van de bezittingen en verplichtingen van de N.V. in de gemeentelijke balans.
(bedragen x €1 miljoen) | ||
---|---|---|
Verstrekte leningen | Begroting | Actualisatie |
Stand per 1 januari 2022 | 37,7 | 20,2 |
Contractuele aflossingen tot en met juni 2022 | 0,9 | 0,1 |
Nieuwe leningen tot en met juni 2022 | 0,0 | 0,0 |
Stand per 1 juli 2022 | 36,8 | 20,1 |
Contractuele aflossingen tot en met december 2022 | 0,7 | 1,0 |
Nieuwe leningen tot en met december 2022 | 0,0 | 0,0 |
Stand per 1 januari 2023 | 36,2 | 19,1 |
Renteresultaat
Ontwikkeling renteresultaat
Onderstaande tabel toont de huidige prognose van het rente resultaat. Het renteresultaat is gestegen ten opzichte van de raming in de begroting. Dit is een gevolg van de lagere financieringsbehoefte waardoor de betaalde rente lager is. Daarnaast is de raming aangepast aan de ontwikkeling van de balansposten waaraan rente wordt toegevoegd en toegerekend, zoals de rentetoerekening aan grondexploitatie. Het verwachte positieve renteresultaat in 2022 wordt hiermee €410.000.
(bedragen x €1 miljoen) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Renteresultaat | Begroting | 1e | 2e | Verschil 1e en 2e | |
Rentelasten | |||||
Rente korte financieringsmiddelen | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Rente langlopende geldleningen | 7,71 | 7,71 | 7,69 | -0,02 | |
Rente toegerekend aan eigen vermogen | 0,49 | 0,49 | 0,49 | 0,00 | |
Rente toegerekend aan voorzieningen | 1,10 | 0,95 | 0,96 | 0,01 | |
Totaal lasten | 9,30 | 9,15 | 9,14 | -0,01 | |
Renteopbrengsten | |||||
Doorberekening aan grondexploitaties | 2,05 | 2,38 | 2,50 | 0,12 | |
Doorberekening aan activa (omslagrente) | 7,36 | 7,04 | 7,04 | 0,00 | |
Totaal opbrengsten | 9,41 | 9,42 | 9,54 | 0,12 | |
Renteresultaat | 0,11 | 0,27 | 0,40 | 0,13 |
Renteontwikkeling
De marktrente is als gevolg van de gestegen inflatie en andere onzekerheden het afgelopen half jaar sterk gestegen. Bij een rentevaste looptijd van 10 jaar is de rente gestegen van bijna nul naar 2,4%, Ondanks deze rentestijging is de verwachting van de markt (bron: Thesor Martperspectief aug 2022) een stabilisering van de rente. Dit is gebaseerd op de verwachting dat de Europese Centrale Bank (ECB) de inflatie op middellange termijn kan beperken tot de streefwaarde van 2%. Als de inflatie echter rond de huidige niveaus blijft, zijn verdere rentestijgingen waarschijnlijk. Voor een rentedaling zal een verlichting van de inflatie nodig zijn, door bijvoorbeeld een daling van de olieprijs.
De gemeente continueert het huidige treasurybeleid. Het aantrekken van nieuwe financiering is daarbij gebaseerd op de financieringsbehoefte zoals die voortvloeit uit de actuele meerjarenbegroting. Zolang de marktrente lager is dan de gemiddelde rente op de bestaande leningenportefeuille is het renterisico voor de gemeente beperkt. Daarnaast houden wij vanuit behoedzaamheidsoverwegingen rekening met een stijging tot 3,3% bij het ramen van rentelasten van nieuwe leningen.
Risicobeheer
Voor de beheersing van liquiditeit- en renterisico’s worden drie limieten gehanteerd:
- Renterisiconorm: het totale bedrag aan langlopende schulden wat in een kalenderjaar wordt afgelost of een renteherziening kent mag maximaal 20% bedragen van de totale gemeentebegroting;
- Kasgeldlimiet: het totale bedrag van kortlopende schulden (na aftrek van vlottende middelen) mag maximaal 8,5% bedragen van de totale gemeentebegroting;
- Norm schatkistbankieren: het totale bedrag aan liquide middelen dat buiten de schatkist wordt aangehouden bedraagt niet meer dan 2% van het begrotingstotaal.
In het eerste halfjaar 2022 heeft geen overschrijding van de limieten plaatsgevonden. Onderstaande tabel toont de limiet en de gerealiseerde waarde van elke limiet.
(bedragen x €1 miljoen) | |||
---|---|---|---|
Limiet | t/m 2e kwartaal | ||
Begrotingstotaal | 408,3 | ||
Renterisiconorm (20%) | < 81,7 | 28,4 | |
Kasgeldlimiet (8,5%) | < 34,7 | -71,7 | |
Norm Schatkistbankieren (2%) | < 8,3 | 1,8 |