Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, her- inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Je kan hierbij denken klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte (schoon, heel en veilig)
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2022 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Door diverse oorzaken wijzigt een aantal zaken in de programmering van het groot onderhoud:- De onderhoudsprojecten langs de IJssel zijn tijdelijk stil gelegd in afwachting van de bredere studie naar de ontwikkelmogelijkheden van de IJsselzone. Deze projecten waren daar overigens de directe aanleiding toe. - De buurtaanpak Tuindorp en de buurtaanpak Zandweerd noord (inclusief Johannes van Vlotenlaan) zijn tijdelijk stil gezet. Hier wordt eerst een totaal overkoepelende integrale buurtagenda voor opgesteld zodat de programmering in deze buurten beter is afgestemd op alle opgaven die daar spelen. Dit vertaalt zich in de volgende versie van het MJOP-MIND. - Er wordt extra ingezet op het asfaltonderhoud.Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Zie ook onder 'Uitvoering groot onderhoud en vervangingsonderhoud. De aanpak van de Van Vlotenlaan wordt opgenomen in de buurtagenda voor Zandweerd Noord. De aanpak past daarmee integraal in de totale opgave in deze buurt.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
De prestaties worden gehaald. Aandachtspunt is dat de voorbereiding vaak zoveel tijd kost dat het niet mogelijk blijkt om de uitvoering in hetzelfde jaar te realiseren.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Na het opstellen van het MJOP is er gewerkt aan een systeemwijziging bij het opstellen van het MJOP. Voor Tuindorp en Zandweerd Noord wordt een zogenaamde buurtagenda opgesteld waarmee we in samenhang over de hele wijk heen een programma opstellen. Uit dit programma worden in de komende versies van het MJOP-MIND diverse projecten geprogrammeerd. Alleen de Tesselschadestraat wordt in 2022 uitgevoerd.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Na het opstellen van het MJOP is er gewerkt aan een systeemwijziging bij het opstellen van het MJOP. Voor Tuindorp en Zandweerd Noord wordt een zogenaamde buurtagenda opgesteld waarmee we in samenhang over de hele wijk heen een programma opstellen. Uit dit programma worden in de komende versies van het MJOP-MIND diverse projecten geprogrammeerd. Alleen de Tesselschadestraat wordt in 2022 gerealiseerd.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Door de dynamiek in de ontwikkeling van deze buurt worden de wegen in andere volgorde aangepakt.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
n.a.v. de behandeling van het bomenbeleidsplan heeft de raad een motie aangenomen waarin extra middelen gevraagd worden voor de uitvoering van dit planHistorie
Doelstelling - Het verbeteren van de duurzame bereikbaarheid en doorstroming (bewuste inrichting)
Het verbeteren/optimaliseren van de (duurzame) bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water (gezond en duurzaam).
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Door de complexe opgave bij het verbreden van de paden in relatie tot de bomen lijken de kosten hoger uit te worden dan bij de programmering geraamd. Dit betekent dat de aanpak van enkele paden wellicht in de programmering naar achteren geschoven moeten worden. We komen hier in de tweede kwartaalrapportage op terug.Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfsduur in de binnenstad (beleving). Aantrekkelijke leefstad voor de creatieve stedeling.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Aanvullend krediet Investeringsprojecten | Knelpunt bestaand beleid | ||
Bij de eerste kwartaalrapportage 2022 hebben we aangegeven dat projectramingen binnen programma Leefomgeving onder druk zijn komen te staan waarbij we hebben aangegeven er bij de tweede kwartaalrapportage op terug te komen wat de (eventuele) financiële consequenties zijn. De afgelopen periode is er binnen programma Leefomgeving geïnventariseerd hoe groot de financiële consequenties zijn van de gestegen marktprijzen. Om de lopende projecten tot een goed einde te kunnen brengen is voor 2022 €1.420.000 aanvullend krediet (exclusief riolering) benodigd. Het betreft de volgende projecten waarvoor aanvullend krediet benodigd is Fietspaden Spanjaardsdijk, Fietspaden Boxbergerweg, Omvormen Vliegend Hert, Omvormen fietspad Koersenweg, Omvorming Margrietlaan, reconstructie van de Roessinksweg en reconstructie De Braam. Wij verzoeken voor 2022 een aanvullend krediet van €1.420.000 beschikbaar te stellen. Door een eenmalige storting in de reserve kapitaallast kunnen de kapitaallasten van €107.000 (lineair 20 jaar afschrijving met 2,3% rente), ingaande 2023 worden gedekt. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Gevolgen droge zomer | Risico | ||
De zomer van 2022 was uitzonderlijk droog. Het openbaar groen binnen de gemeente Deventer heeft hier aanzienlijk onder geleden; de inboet uit het seizoen 2021/2022 heeft door de droogte te maken met aanzienlijk hogere sterfte dan in een normaal jaar, er is een aanzienlijk hoger percentage van de reguliere beplanting door de droogte kapot gegaan en er is een aanzienlijk hoger aantal bomen gestorven. De komende maanden gaan we monitoren en evalueren welke (financiële) effecten (op de korte en lange termijn) de droge zomer heeft gehad op ons openbare groen. De uitkomsten hiervan weten we nu nog niet, maar er zijn signalen dat het herstel fors zullen zijn. Wij verwachten in het voorjaar van 2023 er bij u op terug te kunnen komen. Ten aanzien van bomen geldt dat de effecten van de droogte van dit jaar zich nog enkele jaren later kunnen laten gelden. Wanneer dit bekend is komen we er bij een eerstvolgende rapportage bij u op terug. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 37.075 | 5.539 | 42.614 | 0 | 42.614 |
Baten | 14.686 | 129 | 14.816 | 0 | 14.816 |
Saldo | -22.388 | -5.410 | -27.798 | 0 | -27.798 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | |
Lasten | 0 | |
Totaal lasten | 0 | |
Baten | 0 | |
Totaal baten | 0 | |
Saldo | 0 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 752 | 199 | 950 | 1.420 | 2.370 |
Putting | 1.095 | 2.775 | 3.871 | 0 | 3.871 |
Saldo | 344 | 2.576 | 2.921 | -1.420 | 1.501 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 3.583 | 12.279 | 15.862 | 1.420 | 17.282 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -3.583 | -12.279 | -15.862 | -1.420 | -17.282 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Begroting 2022 | 37.074 | 14.686 | -22.388 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 1.801 | 117 | -1.684 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 2.248 | 112 | -2.136 | ||
Afschrijven geluidsmaatregelen A1 | -104 | 0 | 104 | ||
Ambtelijke wijziging | 29 | 0 | -29 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 1.566 | -100 | -1.666 | ||
Totaal programma | 42.614 | 14.815 | -27.799 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2022 | 752 | 1.095 | 343 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 100 | 715 | 615 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 2.135 | 2.135 | ||
Afschrijven geluidsmaatregelen A1 | 0 | -104 | -104 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 99 | 29 | -70 | ||
Totaal programma | 951 | 3.870 | 2.919 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2022 | 3.583 | 0 | -3.583 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 327 | 0 | -327 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 11.337 | 0 | -11.337 | ||
Fietsstructuur A1 | 320 | 0 | -320 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 295 | 0 | -295 | ||
Totaal programma | 15.862 | 0 | -15.862 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Brederodelaan | 2.1 | Op koers | ||
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | Inmiddels is het systeem ingevoerd en beschikken de meeste vergunninghouders over een digitale vergunning. Er zijn nog steeds enkele aandachtspunten waarover intensieve afstemming plaatsvindt met de leverancier. | |
Fietspad Boxbergerweg | 2.1 | Op koers | De voorbereiding is gereed. De uitvoering is uitgesteld naar 2022. | |
Fietspaden Koersenweg/Lage Steenweg | 2.1 | Op koers | Vooralsnog op koers. Gezien de voorziene toename van kosten kan het zijn dat de programmering van de diverse fietspaden aangepast wordt. HIer wordt bij de 2e kwartaalrapportage op terug gekomen. | |
Fietspaden Rembrandtkade/Vliegend Hert | 2.1 | Op koers | Vooralsnog op koers. Gezien de voorziene toename van kosten kan het zijn dat de programmering van de diverse fietspaden aangepast wordt. HIer wordt bij de 2e kwartaalrapportage op terug gekomen. | |
Fietspaden Spanjaardsdijk | 2.1 | Op koers | Vooralsnog op koers. Gezien de voorziene toename van kosten kan het zijn dat de programmering van de diverse fietspaden aangepast wordt. HIer wordt bij de 2e kwartaalrapportage op terug gekomen. | |
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discussie ontstaan. | |
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Op koers | Door de samenloop met de bomen kost het ontwerpproces meer tijd. Uitvoering loopt door in 2022. Extra onderzoek naar meer behoud van de bomen op verzoek van de raad waardoor extra vertraging is opgelopen. | |
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Behoeft aandacht | Planvorming stagneert bij het gedeelte van de gemeente Lochem. | |
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | De voorbereiding loopt en wordt binnenkort voorgelegd aan college en raad. | |
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Op koers | Werkzaamheden zijn klaar en financieel afgerond. | |
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Behoeft aandacht | Project is in uitvoering. Realisatie in 2022. Echter behoeft het project aandacht in verband met stagnatie en externe ontwikkelingen. Zie hiervoor ook hetgeen bij de afwijkingen is benoemd. | |
Johan van Vlotenlaan - L.B.V. | 2.1 | Behoeft aandacht | Voor Zandweerd Noord Schrijversbruurt wordt gewerkt aan een samenhangende buurtagenda. De Johannes van Vlotenlaan is voorlopig uitgesteld om in samenhang met de rest van de wijk te worden hergeprogrammeerd. | |
Omvormen fietspaden | 2.1 | Op koers | Het werk is bijna gereed. Enkele punten dienen nog te worden afgewerkt. | |
Pr. Margrietlaan - Bathmen | 2.1 | Behoeft aandacht | Heeft vertraging opgelopen in verband met intensieve discussie met bewoners over de bomen. Uitvoering is nu voorzien in 2022. | |
Project de Braam | 2.1 | Op koers | Het project is grotendeels uitgevoerd. Realisatie wordt begin 2022 afgerond. | |
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | Voorbereiding loopt. Start uitvoering in 2022. | |
Reconstructie Havezathelaan | 2.1 | Op koers | Uitvoering wordt in de eerste helft van 2022 afgerond. | |
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | In de breedte blijven de investeringen wat achter bij de programmering. Dat hangt voor een groot deel nauw samen met de beschreven vertraging bij het groot onderhoud / buurtaanpak. | |
Roessinksweg | 2.1 | Op koers | ||
Rotonde Westerberg | 2.1 | Op koers | ||
Siemelinksweg | 2.1 | Op koers | Project is uitgesteld naar 2023 in verband met de samenloop met groot onderhoudswerk aan de N348 door de provincie. Het werk aan de voorsorteervakken zal worden gecombineerd met het werk van de provincie en met het aanbrengen van een nieuwe deklaag op de rest van de Siemelinksweg. In het MJOP-MIND 2023-2026 zal herprogrammering plaats vinden. | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Behoeft aandacht | De uitvoering is gereed maar de financiële afwikkeling is nog niet afgerond. De gemeente is nog steeds in gesprek met Prorail en de aannemer waarbij de gemeente een financieel risico loopt als gevolg van opgevoerd meerwerk door de aannemer. Bij de 2e kwartaalrapportage 2022 hopen we meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. | |
Vervangen houten bruggen | 2.1 | Op koers | Voorbereiding loopt. Het blijkt erg lastig om de dit werk correct voorbereid te krijgen. Uitvoering is vooralsnog voorzien in 2022 en 2023. | |
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Op koers | Inpassing en aansluiting (technisch) op ons huidige systeem zorgen voor enig oponthoud en momenteel worden alternatieve oplossingen bekeken. | |