Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Bedrijfsvoering gegevens
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2018 | 4,78% | 1,03 |
2019 | 5,42% | 1,00 |
2020 | 4,26% | 0,64 |
2021 | 4,85% | 0,72 |
Norm 2022 | 4,60% | 1,00 |
2022 t/m maart | 5,58% | 0,98 |
2022 t/m augustus | 5,81% | 0,99 |
Het ziekteverzuimpercentage is gestegen tot 5,81%. Over 2021 bedroeg het ziekteverzuim 4,85%. Het verzuim is m.n. hoog bij teams waar veel veranderingen spelen en/of waar sprake is van een hoge werkdruk. Mogelijk speelt ook uitgesteld verzuim een rol, dat twee corona-jaren alsnog hun tol beginnen te eisen.
De meldingsfrequentie (het aantal keer dat medewerkers zich per jaar ziek melden) is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van de vorige rapportage en blijft binnen de norm van 1.
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Realisatie | Prognose Q1 | Prognose Q2 | |
Soort inhuur | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 |
Vaste formatie | 2.518 | 3.300 | 3.200 | 3.400 |
Vervanging ziekte/zwangerschap | 700 | 848 | 900 | 900 |
Piekbelasting | 543 | 350 | 350 | 500 |
Bewuste keuze flexibiliteit | 869 | 800 | 750 | 800 |
Speciale projecten | 3976 | 4.200 | 3.800 | 4.400 |
Totaal | 8.606 | 9.498 | 9.000 | 10.000 |
Het volume aan inhuur is op vergelijkbaar niveau als in 2021. Enkele medewerkers die langdurig werden ingehuurd voor beschermd wonen zijn vanaf 1-1-2022 in dienst gekomen. Door krapte op de arbeidsmarkt ervaren we dat inhuurtarieven stijgen en dat het voor verschillende functies moeilijk is om geschikte kandidaten te vinden. Een deel van de stijging wordt verklaard doordat voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne tot september voor ca. €300.000 is ingehuurd. Per saldo verwachten we op jaarbasis een lichte verhoging van de inhuurkosten ten opzichte van 2021.
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | 1e kwartaalrapportage | 2e kwartaalrapportage |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | 706,89 | 725,84 | 747,16 | 800,66 | 816,37 |
Bezetting | 776,19 | 788,61 | |||
Vacatureruimte | 24,47 | 27,76 |
De formatie is ten opzichte van de eerste kwartaalrapportage verder gestegen met 15,71 fte. De ambtelijke bezetting is door het vervullen van vacatures eveneens toegenomen. Per saldo is de vacatureruimte met 3,29 fte gegroeid. Uitbreiding betreft onder meer een projectleider sociaal domein en adviseurs voor onderwijshuisvesting, inburgering en wonen bij het team Beleid, trajectregisseurs inburgering bij Inkomensondersteuning, projectcontrol, directievoering en programmamanagement bij team Projecten, Realisatie en Ontwikkeling, functies documentaire informatievoorziening bij team Publiekscontacten en een klimaatmakelaar en toezichthouder groen bij Inrichting en Beheer Leefomgeving, functioneel beheer bij ICT en uitbreiding BOA-functie bij team Toezicht.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We zijn een flexibele en wendbare organisatie
We zijn een lerende organisatie, hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. We zijn een aantrekkelijke werkgever. We werken met vitale professionals in een eigentijdse, digitale en inclusieve werkomgeving. Daarmee zijn we open, verantwoordelijk, zorgzaam en met durf.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - We hebben een solide bedrijfsvoering
We zijn financieel robuust en hebben een toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening. We werken met vitale professionals in een eigentijdse werkomgeving. Daarmee zijn we slagvaardig, betrouwbaar en transparant.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken met hoofd, hart en handen voor Deventer
We zijn een lerende organisatie; hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening
We werken digitaal. We ontwikkelen ons naar een datagedreven organisatie. Met onze informatiehuishouding kunnen we efficiënt en integraal werken. Onze proces- en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van technische mogelijkheden en innovaties.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Roadmap ICT | Herschikking | ||
In de meerjarige planning voor ICT-vervangingsinvesteringen vinden jaarlijks verschuivingen plaats in de zogenoemde roadmap ICT. Hierin worden keuzes gemaakt om investeringen te prioriteren en waar nodig of gewenst te verschuiven. In 2022 is deze Roadmap geactualiseerd, waarbij de mutaties van Toekomstgericht Werken zijn meegenomen. Dit leidt tot aanpassingen in de meerjarenbegroting, die per saldo neutraal zijn en binnen de reserve kapitaallasten ICT meerjarig worden verrekend. Het investeringsbedrag 2022 wordt door deze aanpassingen met €1,78 miljoen verlaagd. De aanpassing in 2023 en verder is verwerkt in de begrotingsvoorstellen 2023-2026. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Bureaustoelen | Herschikking | ||
Doordat een groot aantal stoelen van de werkplekken op het Stadhuis zijn ingezet voor thuisgebruik en door toename van het aantal medewerkers zijn begin dit jaar 70 nieuwe stoelen besteld voor gebruik in het Stadhuis. Deze investering is meegenomen in de eerste kwartaalrapportage. In totaal zijn 370 stoelen vanuit het Stadhuis verplaatst naar thuiswerkplekken. Op basis van een actuele inventarisatie zijn er nog 140 bureaustoelen nodig in het Stadhuis. Dit vergt een investering van €82.000. De stoelen worden vanaf 2023 annuïtair afgeschreven tegen een rente van 2,3%. De kapitaallasten, vanaf 2023 jaarlijks €17.500 kunnen worden gedekt binnen het bestaande budget. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Wet open overheid | Herschikking | ||
In circulaires van het Rijk zijn vanaf 2022 eenmalige en structurele budgetten voor de Wet open overheid (Woo) aan de Algemene Uitkering voor gemeenten toegevoegd. Deze budgetten zijn gestald binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen en worden op basis van concrete bestedingsvoorstellen overgedragen aan programma's. De benodigde capaciteit voor de Woo wordt gezamenlijk met de gemeenten Raalte en Olst Wijhe ingevuld. Vanaf september start een tijdelijke kwartiermaker en wordt een structurele functie coördinator Woo ingevuld binnen het team Concernstaf. De formatie wordt hiervoor met 0,89 fte verhoogd. Voor deze kosten wordt vanaf 2022 een deel van de budgetten overgedragen aan het programma Bedrijfsvoering. In 2023 volgt een nader bestedingsvoorstel voor het nog beschikbare bedrag. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Doorontwikkeling financiële functie | Budgetoverheveling | ||
Voor de doorontwikkeling van de financiële functie is momenteel nog een eenmalig bedrag van €76.600 beschikbaar voor team- en productontwikkeling. Als gevolg van corona heeft een aantal doorontwikkelingen geen doorgang kunnen vinden, deze worden in de loop van 2023 alsnog uitgevoerd. Het gaat onder andere om de doorontwikkeling van de P&C-cyclus, de doorontwikkeling van het financiële portaal "hetgeldvan.deventer" en om de doorontwikkeling van de dienstverlening van het team F&C zelf. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Deventer 2040 | Budgetoverheveling | ||
Voor de visie Deventer 2040 is een eenmalig budget van €40.000 beschikbaar op het programma Bedrijfsvoering en €60.000 op het programma Burger en bestuur. Dit budget is in 2022 nog niet benut. Het nieuwe College en Raad zullen voorafgaand aan de uitwerking van deze visie eerst vaststellen wat met de visie wordt beoogd, hoe de visie er uit zal zien en hoe deze moet worden opgesteld. Budgetten worden overgeheveld naar 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 36.900 | 2.314 | 39.214 | -701 | 38.513 |
Baten | 7.921 | 1.326 | 9.247 | 15 | 9.262 |
Saldo | -28.979 | -988 | -29.967 | 716 | -29.251 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | |
Deventer 2040 | Lasten | -40 |
---|---|---|
Doorontwikkeling financiële functie | Lasten | -76 |
Roadmap ICT | Lasten | -627 |
Wet open overheid | Lasten | 42 |
Totaal lasten | -701 | |
Wet open overheid | Baten | 15 |
Totaal baten | 15 | |
Saldo | 758 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 737 | 94 | 831 | 627 | 1.458 |
Putting | 801 | 1.506 | 2.307 | -117 | 2.190 |
Saldo | 64 | 1.412 | 1.476 | -744 | 732 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 2.170 | 2.453 | 4.623 | -1.696 | 2.927 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.170 | -2.453 | -4.623 | 1.696 | -2.927 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Begroting 2022 | 36.900 | 7.921 | -28.979 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 517 | 180 | -337 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 1.859 | 658 | -1.201 | ||
Ambtelijke wijziging | -135 | -135 | 0 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 72 | 623 | 551 | ||
Totaal programma | 39.213 | 9.247 | -29.966 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2022 | 737 | 801 | 64 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 86 | 237 | 151 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 1.374 | 1.374 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 8 | -105 | -113 | ||
Totaal programma | 831 | 2.307 | 1.476 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2022 | 2.170 | 0 | -2.170 | |
4e kwartaalrapportage 2021 | 2.123 | 0 | -2.123 | ||
1e kwartaalrapportage 2022 | 330 | 0 | -330 | ||
Totaal programma | 4.623 | 0 | -4.623 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | ||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |